Πληροφορίες - Συχνές Ερωτήσεις για το Διαδίκτυο

Ερωτήσεις για το Διαδίκτυο

  • Τι θεωρείται παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο;
    • Η κάθε χώρα με την εσωτερική της νομοθεσία ορίζει τι είναι παράνομο και τι όχι στον φυσικό κόσμο. Ακολούθως, και ο κόσμος του Διαδικτύου ως μέσο επικοινωνίας και ανταλλαγής απόψεων μεταξύ συμμετεχόντων υπόκειται στις αντίστοιχες εθνικές νομοθεσίες και δε λειτουργεί σε νομικό κενό. Αυτό που θεωρείται παράνομο έξω από το Διαδίκτυο πρέπει να θεωρείται παράνομο και εντός αυτού. Οι δυσκολίες που εμφανίζονται έχουν να κάνουν με την επιβολή των εθνικών νομοθεσιών σε ένα περιβάλλον που δε γνωρίζει εθνικά όρια. Ο ορισμός των αξιόποινων πράξεων διαφέρει από τη μία χώρα στην άλλη.
  • Τι θεωρείται επιβλαβές περιεχόμενο στο Διαδίκτυο;
    • Επιβλαβές περιεχόμενο, κατά τον ορισμό που έχει δώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είναι τόσο το περιεχόμενο που επιτρέπεται, αλλά του οποίου η διανομή υπόκειται σε περιορισμούς (για παράδειγμα μόνο για ενήλικες), όσο και το περιεχόμενο που μπορεί να ενοχλήσει ορισμένους χρήστες παρόλο που η δημοσίευσή του δεν περιορίζεται σύμφωνα με την αρχή της ελευθερίας της έκφρασης. Για να προστατευθείτε σε ικανοποιητικό βαθμό εσείς και τα παιδιά σας από την έκθεση σε επιβλαβές περιεχόμενο στο Διαδίκτυο, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα λογισμικό φίλτρο.
  • Για τι είδους περιεχόμενο δέχεται καταγγελίες η SafeLine;
    • Η Ανοικτή Γραμμή SafeLine δέχεται καταγγελίες για ιστοσελίδες που περιέχουν παράνομο περιεχόμενο και οι οποίες αντιμετωπίζονται με την προώθησή τους στις αστυνομικές και κατ’ επέκταση δικαστικές αρχές. Για την αντιμετώπιση του βλαβερού περιεχομένου οι χρήστες έχουν στη διάθεσή τους διάφορες λύσεις όπως συστήματα φιλτραρίσματος ή βαθμολόγησης περιεχομένου. Το ενδιαφέρον της SafeLine επικεντρώνεται κυρίως σε θέματα προστασίας των παιδιών (π.χ. παιδική πορνογραφία) και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας (π.χ. ρατσισμός και βία).

Ερωτήσεις για τα Κινητά τηλέφωνα

  • Πώς χρησιμοποιούν τα παιδιά τα κινητά τηλέφωνα;
    • Τα παιδιά χρησιμοποιούν τα κινητά τηλέφωνα καθώς τους προσδίδουν μια αίσθηση ανεξαρτησίας καθώς τους επιτρέπουν να προγραμματίζουν δραστηριότητες με φίλους ή την οικογένεια τους. Διασκεδάζουν επίσης με τα παιχνίδια, τους ήχους, και χρησιμοποιώντας τα για να βγάζουν φωτογραφίες. Τα παιδιά ανταλλάζουν δεδομένα (π.χ. φωτογραφίες ή ήχους) ασύρματα σε μικρές αποστάσεις χρησιμοποιώντας την τεχνολογία Bluetooth του κινητού τους. Καθώς η τεχνολογία κινητής τηλεφωνίας εξελίσσεται, αυξάνεται ο αριθμός των παιδιών που έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο από το κινητό τους, παρέχοντας τους πρόσβαση στο email τους, στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης και σε ιστοσελίδες διαδικτυακών παιχνιδιών κ.τ.λ. ενώ βρίσκονται εκτός σπιτιού.
  • Γιατί είναι καλό τα παιδιά να έχουν κινητό τηλέφωνο;
    • Σε κανένα παιδί δεν αρέσει να μην έχει το κινητό τηλέφωνο μαζί του όλη την ώρα! Παρόλο που πολλοί γονείς παραπονιούνται για τους λογαριασμούς, τα κινητά τηλέφωνα είναι ένας καλός τρόπος να κρατάει κανείς επαφή με την οικογένεια και τους φίλους του ενώ κάποιες φορές βοηθούν τους γονείς να ελέγχουν τα παιδιά και να σιγουρεύονται ότι είναι ασφαλή.
  • Με ποιους κινδύνους έρχονται αντιμέτωπα τα παιδιά όταν χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα;
    • Εκτός από το γεγονός ότι τα παιδιά αφιερώνουν τον χρόνο τους στο να συνομιλούν με τους φίλους τους και όχι με εσάς (!), υπάρχουν περαιτέρω κίνδυνοι όταν χρησιμοποιείται αυτή η μορφή τεχνολογίας. Ένα μεγάλο ποσοστό συσκευών έχουν δυνατότητα πρόσβασης στο Διαδίκτυο ενώ τώρα τελευταία έχει κάνει την εμφάνισή της στο εμπόριο και η κινητή τηλεόραση. Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο και στην τηλεόραση ανεξαρτήτως τόπου και χωρίς την επίβλεψη του γονέα ή του δασκάλου. Τα παιδιά πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά κατά την αποστολή φωτογραφιών και βίντεο που επιθυμούν να μοιραστούν διαδικτυακά. Είναι πολύ εύκολο ανάρμοστες εικόνες να διανεμηθούν σε ένα μεγάλο αριθμό τηλεφώνων, να παραλλαχτούν, ακόμη και να ανεβούν στο Διαδίκτυο από όπου είναι αδύνατο να διαγραφούν. Το τελευταίο είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό εάν οι εικόνες χρησιμοποιηθούν σε ιστοσελίδες παιδικής κακοποίησης. Τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν ότι έτσι θέτουν τον εαυτό τους στον κίνδυνο του εκφοβισμού μέσω κινητού τηλεφώνου όπως και εάν δώσουν τον αριθμό του τηλεφώνου τους σε άτομα που δεν εμπιστεύονται πλήρως.

Ερωτήσεις για τα Κοινωνικά δίκτυα

  • Τι είναι τα κοινωνικά δίκτυα (social networks);
    • Οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν εικονικές κοινότητες, όπου οι χρήστες του Διαδικτύου έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν τα εικονικά τους προφίλ και να αναπτύξουν ένα δίκτυο επαφών, με τις οποίες μπορούν να επικοινωνούν μέσω της ιστοσελίδας. Οι πιο διαδεδομένες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης παγκοσμίως αυτή τη στιγμή είναι το Myspace και το Facebook.
  • Τι κινδύνους κρύβουν οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης για τα παιδιά και τους νέους;
    • Παρόλο που το να συνομιλεί κανείς στο Διαδίκτυο είναι αρκετά διασκεδαστικό, οι νέοι μπορεί σε κάποιες καταστάσεις να βρεθούν σε δύσκολη θέση. Κίνδυνοι αρχίζουν να εμφανίζονται όταν δίνουν τα προσωπικά τους στοιχεία σε αγνώστους. Ο διαδικτυακός κόσμος είναι συχνά πολύ διαφορετικός από τον πραγματικό και οι νέοι μπαίνουν στον πειρασμό να κάνουν και να λένε πράγματα που δε θα διανοούνταν να κάνουν και να πουν σε κάποιον έχοντας τον μπροστά τους. Κάτι τέτοιο περιλαμβάνει και το να εμπιστεύονται προσωπικές πληροφορίες όπως για παράδειγμα αριθμούς κινητών τηλεφώνων ή φωτογραφίες. Εάν συνομιλούν με κάποιον συνομήλικό τους, τότε υπάρχει κίνδυνος να χρησιμοποιήσουν τις πληροφορίες αυτές απρόσεχτα- για παράδειγμα, στέλνοντας προσβλητικά μηνύματα, ή ανεβάζοντας κάποια εικόνα σε μια ιστοσελίδα. Όμως, ο κίνδυνος είναι φανερά μεγαλύτερος εάν το άτομο με το οποίο συνομιλούν είναι ενήλικας. Δυστυχώς, παιδόφιλοι- ενήλικες που επιθυμούν να γνωρίσουν νέους για να ικανοποιήσουν τις σεξουαλικές τους ανάγκες- χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για να τον προσεγγίσουν ενδεχομένως με τελικό σκοπό μια συνάντηση στον πραγματικό κόσμο. Οι νέοι άνθρωποι μπορεί να επιδείξουν αφέλεια μπροστά σε τέτοιους κινδύνους και συνήθως νοιώθουν αόρατοι ή ότι «θα το καταλάβαιναν αν κάποιος έλεγε ψέματα». Οι νέοι άνθρωποι ανταλλάσουν φίλους μέσω υπηρεσιών άμεσων μηνυμάτων και με τον τρόπο αυτό συνομιλούν με αγνώστους, τους οποίους νοιώθουν ότι μπορούν να εμπιστευτούν επειδή «ένας φίλος ενός φίλου» τους γνωρίζει. Οι υπηρεσίες άμεσων μηνυμάτων είναι μια πολύ προσωπική μέθοδος επικοινωνίας –περισσότερο από ένα δωμάτιο συνομιλίας με πολλούς συμμετέχοντες- και έτσι οι παιδόφιλοι χρησιμοποιούν αυτό το μέσο για να αποσπάσουν πληροφορίες από ένα νεαρό άτομο.
  • Τι είναι το ψάρεμα κοινωνικής δικτύωσης (social network phishing);
    • Αντλώντας πληροφορίες και πολλά προσωπικά δεδομένα από τα προφίλ των χρηστών των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης, απατεώνες στέλνουν εξατομικευμένα μηνύματα που περιλαμβάνουν συνδέσμους προς ιστοσελίδες «phishing». Η επιτυχία της μεθόδου είναι μεγάλη. Σε πρόσφατο πείραμα που πραγματοποιήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, το 70% όσων έλαβαν το εξατομικευμένο μήνυμα πάτησε στο σύνδεσμο που περιλαμβανόταν σε αυτό και συμπλήρωσε τα στοιχεία του στην ιστοσελίδα υποκλοπής δεδομένων.

Ερωτήσεις για τα διαδικτυακά παιχνίδια

  • Γιατί αρέσει στα παιδιά να παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια;
    • Είναι πολύ διασκεδαστικό να παίζει κανείς στο Διαδίκτυο και είναι ένας τόπος όπου τα παιδιά μπορούν ταυτόχρονα να συνομιλούν και να παίζουν. Οι συνομιλίες έχουν σαν θέμα το εκάστοτε παιχνίδι και συχνά οι παίκτες ανταλλάζουν ονόματα χρηστών (user names) για να προχωρήσουν στο επόμενο επίπεδο.
  • Τι είδους κίνδυνοι υπάρχουν όταν τα παιδιά παίζουν στο Διαδίκτυο;
    • Τα διαδικτυακά παιχνίδια είναι άκρως διασκεδαστικά για τα παιδιά όμως όπως και σε άλλες δραστηριότητες που προσφέρει η διαδικτυακή τεχνολογία, υπάρχουν κίνδυνοι.Οι τρεις σημαντικότεροι κίνδυνοι είναι:
      • Εθισμός. Τα διαδικτυακά παιχνίδια μπορούν συχνά να εθίσουν τα παιδιά. Απορροφούνται τόσο πολύ από τις κοινότητες των παιχνιδιών που χάνουν την επαφή με τους φίλους τους στο φυσικό κόσμο και διαθέτουν το χρόνο τους στους διαδικτυακούς τους φίλους. Πολλοί σπαταλούν πολλές ώρες τη νύχτα παίζοντας, ειδικά μετά που κοιμούνται οι γονείς τους. Για το λόγο αυτό συστήνεται ο υπολογιστής να τοποθετείται σε επιβλέψιμο χώρο. Έτσι οι γονείς θα μπορούν να ελέγχουν τα παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά τους ώστε να σιγουρεύονται ότι αυτά είναι κατάλληλα για την ηλικία τους.
      • Παρενόχληση. Μερικά παιδιά που παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια μπορούν να βασανίσουν άλλους παίχτες. Η εκάστοτε επιθετική συμπεριφορά εμφανίζει ποικιλομορφία. Μπορεί να είναι απλά δυσάρεστα σχόλια στο δωμάτιο συνομιλίας του παιχνιδιού μέχρι τη μόνιμη νίκη και την άρνηση γνώσεων στο πώς να προχωρήσει κάποιος στο επόμενο επίπεδο. Συνιστάται στα παιδιά να συμπεριφέρονται στους αντιπάλους τους στα διαδικτυακά παιχνίδια με τον ίδιο τρόπο που θα ήθελαν να τους συμπεριφέρονται.
      • Επικίνδυνη συμπεριφορά. Υπάρχουν παιδιά που θέτουν τους εαυτούς τους σε κίνδυνο για να μπορέσουν να κλέψουν ή να ενημερωθούν για το πώς θα συνεχίσουν το παιχνίδι. Ενήλικες των οποίων οι σεξουαλικές τάσεις περιλαμβάνουν παιδιά, τα παροτρύνουν να εμπλακούν σε ακατάλληλες συμπεριφορές μέσω κάμερας ή συνομιλιών σεξουαλικού περιεχομένου ανταλλάσσοντας για τις συμπεριφορές αυτές ως επιβράβευση τις γνώσεις που έχουν. Τα παιδιά πρέπει να καταλάβουν ότι η συμπεριφορά τους στο Διαδίκτυο έχει συνέπειες και εκτός Διαδικτύου και ότι εάν κάποιος τα παροτρύνει να εμπλακούν σε σεξουαλικές δραστηριότητες θα πρέπει αμέσως να ενημερώσουν κάποιον ενήλικα που εμπιστεύονται.
  • Πώς μπορώ να μειώσω τους κινδύνους που απειλούν το παιδί μου ενώ παίζει στο Διαδίκτυο;
    • Τα διαδικτυακά παιχνίδια είναι μια συνηθισμένη ενασχόληση για τα παιδιά αλλά σαν γονείς μπορεί να μην καταλαβαίνετε γιατί το παιδί σας απασχολείται τόσες ώρες παίζοντας ή πώς μπορείτε να το προστατεύσετε. Μια καλή ιδέα είναι να τοποθετήσετε τον υπολογιστή σε ένα επιβλέψιμο δωμάτιο. Έτσι, μπορείτε να εποπτεύετε τα παιχνίδια που παίζει το παιδί σας στο Διαδίκτυο, να διασφαλίζετε την καταλληλότητα του παιχνιδιού και επίσης να βεβαιώνεστε ότι το παιδί δεν εμπλέκεται σε δραστηριότητες που μπορούν να το βλάψουν. Ακόμα, με τον τρόπο αυτό τα παιδιά δε θα έχουν την ευκαιρία να παίζουν ανεξέλεγκτα στο δωμάτιο τους ενώ εσείς κοιμόσαστε! Δυστυχώς υπάρχουν κάποιοι ενήλικες που ενδιαφέρονται σεξουαλικά για τα παιδιά και χρησιμοποιούν τα παιχνίδια ως μέσο για να τα προσελκύσουν (η διαδικασία αυτή ονομάζεται grooming). Ενθαρρύνουν τα παιδιά να εμπλακούν σε ανάρμοστες συμπεριφορές ανταμείβοντας τα με γνώσεις που έχουν για το παιχνίδι. Συχνά τα παιδιά δεν καταλαβαίνουν εις βάθος τους κινδύνους και θα πρέπει να παροτρύνονται να μιλήσουν σε έναν έμπιστο ενήλικα εάν έρθουν αντιμέτωπα με μια τέτοια κατάσταση. Σαν γονέας είναι σημαντικό να μιλάτε με το παιδί σας για να σιγουρευτείτε ότι γνωρίζει πώς να συμπεριφερθεί παίζοντας.

Ερωτήσεις για τα παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας

  • Τι είναι τα παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας;
    • Τα παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας είναι βασισμένα σε υπολογιστή μιμούμενο έναν κόσμο, τον οποίο οι χρήστες καλούνται να κατοικήσουν και να αλληλεπιδρούν μέσω των ειδώλων. Αυτά τα είδωλα απεικονίζονται συνήθως δυσδιάστατα, ή τρισδιάστατα, αν και άλλες μορφές είναι δυνατές (αισθήσεις ακροατηρίων και αφής παραδείγματος χάριν). Κάποια από αυτά τα παιχνίδια επιτρέπουν πολλαπλούς χρήστες και συνομιλίες μεταξύ τους (chat). Τα παιχνίδια αυτά είναι συνδεδεμένα με το Διαδίκτυο. Τα παιδιά μπορούν να κινηθούν γύρω, να ασκήσουν επίδραση στον κόσμο και να πάρουν τα οφέλη από τα αποτελέσματα δικτύων.
  • Ποιοι μπορούν να παίζουν παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας;
    • Τα παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας σχεδιάζονται για συγκεκριμένες ηλικιακές ομάδες. Εντούτοις, στις περισσότερες περιπτώσεις αυτά τα παιχνίδια είναι ανοικτά στους χρήστες όλων των ηλικιών. Η ηλικία στην οποία απευθύνονται αναφέρεται συνήθως στις γονικές οδηγίες. Οι γονείς πρέπει να γνωρίσουν ότι όταν τα παιδιά κάτω των ηλικιακών ορίων του παιχνιδιού έχουν πρόσβαση σε αυτά, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν περιεχόμενο που είναι ενδεχομένως επιβλαβές ή να «συναντήσουν» μεγαλύτερους σε ηλικία που θα μπορούσαν να αποτελέσουν απειλή για την ευημερία τους. Τα παιχνίδια αυτά, τα χαρακτηριστικά και το περιεχόμενο τους προορίζονται σε συγκεκριμένες ηλικιακές ομάδες. Τα παιδιά μπορούν να πουν ότι ανήκουν σε οποιαδήποτε ηλικιακή ομάδα και προς το παρόν δεν υπάρχει κανένα καθιερωμένο εργαλείο για να ελέγξει την ηλικία των παικτών.
  • Τι είδους επιπτώσεις μπορούν να έχουν τα παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας στα παιδιά;
    • Οι εικονικοί κόσμοι είναι ένα σχετικά νέο φαινόμενο και επομένως καμία εκτενής έρευνα σχετικά με τα ψυχολογικά και εκπαιδευτικά αποτελέσματά τους δεν είναι ακόμα διαθέσιμη. Θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι οτιδήποτε έχει ειπωθεί για τη τηλεόραση και τα βιντεοπαιχνίδια θα μπορούσε να ισχύσει και για αυτά τα παιχνίδια μόνο που στη προκειμένη περίπτωση τα εικονικά παιχνίδια έχουν μεγαλύτερη επίδραση στα παιδιά εξαιτίας του ποσοστού συμμετοχής των παικτών.

Πηγή: www.saferinternet4kids.gr,
Μετάφραση παραγράφων από https://www.thinkuknow.co.uk/parents/,
ENISA (http://www.enisa.europa.eu/act/ar/deliverables/2008/children-on-virtual-worlds)

Parental Control Image

SIP-BENCH III: Βρείτε το εργαλείο Γονικού Ελέγχου που σας ταιριάζει!

SafeLine Android App

follow us