Βλέπουμε συνεχείς ενημερώσεις στους κανονισμούς για τους καταναλωτές που εφαρμόζονται τόσο από την κυβέρνηση όσο και από οργανισμούς. Αυτό είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά γίνονται αρκετά για την προστασία των ευάλωτων καταναλωτών; Από την έναρξη της πανδημίας, ο αριθμός των παιδιών στο διαδίκτυο έχει αυξηθεί δραματικά (κυρίως λόγω εκπαιδευτικών απαιτήσεων) και αυτό έχει δημιουργήσει μια νέα, νεότερη ψηφιακή κοινότητα. Η συνεχής και αυξανόμενη παρουσία των παιδιών στο διαδίκτυο σημαίνει ότι υπόκεινται σε καταναλωτική στόχευση για ψηφιακές αγορές.

 

Κίνδυνοι ψηφιακών αγορών για τα παιδιά

Γενικά, μπορούμε να έχουμε πρόσβαση σε οτιδήποτε αναζητούμε στο διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένων προϊόντων και υπηρεσιών με περιορισμούς ηλικίας, που δεν είναι τόσο εύκολα προσβάσιμα στους νέους στον φυσικό κόσμο. Ενώ ισχύουν περιορισμοί ηλικίας για τη στόχευση και τις αγορές τόσο εντός όσο και εκτός διαδικτύου, η κατάσταση είναι πολύ πιο δύσκολα διαχειρίσιμη στο διαδίκτυο. Και, τι γίνεται με τους κινδύνους που σχετίζονται με υπηρεσίες όπως πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και παιχνίδια που προορίζονται για παιδιά;

Η διαδικτυακή κατανάλωση απέχει μόλις ένα κλικ και πολλοί γονείς δεν βλέπουν τον κίνδυνο. Έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά δεν γνωρίζουν τον αντίκτυπο που έχουν τα υποσυνείδητα μηνύματα και πώς αυτά τα μηνύματα ενεργοποιούν και αλλάζουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες.

Ενώ οι βασικές λειτουργίες πίσω από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις πλατφόρμες παιχνιδιών θα μπορούσαν να δηλωθούν ως επικοινωνία και ψυχαγωγία, είναι σαφώς και ψηφιακές αγορές. Ακολουθούν ορισμένοι συχνοί κίνδυνοι που διατρέχουν τα παιδιά και οι νέοι:

  • έκθεση σε περιεχόμενο ακατάλληλο για την ηλικία τους
  • σωματική βλάβη (τα δεδομένα δείχνουν ότι τα παιδιά και οι ηλικιωμένοι ευθύνονται για το 54% όλων των τραυματισμών που σχετίζονται με προϊόντα).
  • ομαλοποίηση του περιεχομένου για ενηλίκους που στοχεύει σε παιδιά
  • παραπληροφόρηση και παραπλανητικό μάρκετινγκ
  • συναισθηματική βλάβη μέσω έκθεσης σε ενοχλητικό, επιβλαβές ή καταχρηστικό περιεχόμενο
  • έλλειψη σαφών καταναλωτικών δικαιωμάτων για τα παιδιά στο διαδίκτυο
  • εμπορική εκμετάλλευση του προφίλ διαδικτυακής πλατφόρμας
  • συναλλακτικό sexting
  • κατάχρηση παιχνιδιού: η ανταλλαγή ακατάλληλου περιεχομένου για εικονικό νόμισμα εντός εφαρμογής παιχνιδιού
  • απάτες και phishing

 

Προσεγγίζοντας το κοινό σας, με τον σωστό τρόπο

Γεγονός είναι ότι τόσο το διαδικτυακό όσο και το μάρκετινγκ εκτός σύνδεσης προσεγγίζουν ακούσια είδη κοινού. Ένα παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο η βιομηχανία μπορεί να προστατεύσει τα παιδιά και τους νέους στο διαδίκτυο είναι η επέκταση των προστασιών προβολής διαφημίσεων για εφήβους σε παγκόσμιο επίπεδο από την Google. Ωστόσο, αυτοί οι περιορισμοί διαφήμισης, ενώ αποτρέπουν τη σκόπιμη στόχευση παιδιών, δεν εμποδίζουν την προσέγγιση από ψηφιακές διαφημίσεις. Γνωρίζουμε ότι οι βασικές δημογραφικές πληροφορίες είναι δύσκολο να προσδιοριστούν λόγω του τρόπου με τον οποίο έχουμε πρόσβαση στο διαδίκτυο, είτε μέσω της IP ενός ενήλικα (π.χ. γονέα/οικογενειακής κατοικίας) είτε μέσω ενός VPN, μεταξύ πολλών άλλων παραγόντων που δυσκολεύουν τον έλεγχο του περιεχομένου που βλέπετε.

Οπότε πώς προστατεύετε τους νέους και τα παιδιά από προωθήσεις αγαθών και υπηρεσιών; Δεν μπορεί να αναμένεται από γονείς και κηδεμόνες να παρακολουθούν κάθε διαδικτυακή αλληλεπίδραση των παιδιών. Το πώς αποφασίζουν οι γονείς να εκπαιδεύσουν τα παιδιά τους δεν είναι ομοιόμορφο και αλλάζει από χώρα σε χώρα και οικογένεια σε οικογένεια. Τί μπορεί να γίνει; Η Νέα ατζέντα για τους καταναλωτές από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσιάζει ένα όραμα για την πολιτική της ΕΕ για τους καταναλωτές από το 2020 έως το 2025. Αυτή η ενημέρωση στοχεύει να αντιμετωπίσει τις αλλαγές στην κατανάλωση, να υπερασπιστεί τα δικαιώματα των καταναλωτών και να αντιμετωπίσει τις πρακτικές μάρκετινγκ επιβάλλοντας καταναλωτικούς κανονισμούς που ενισχύουν τους συνειδητούς καταναλωτές και προστατεύουν τις ψηφιακές συναλλαγές εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτή η ατζέντα ευθυγραμμίζεται με την αλλαγή που βλέπουμε στην κοινωνία. Έχουμε μπει στην εποχή του συνειδητοποιημένου καταναλωτή καθώς απαιτούμε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα προϊόντα που αγοράζουμε, τις αλυσίδες εφοδιασμού και τη γενική ηθική ενός αγαθού ή μιας υπηρεσίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την απαίτηση βελτίωσης της υπάρχουσας δομής των ψηφιακών αγορών προκειμένου να παρέχονται αξιόπιστες και αξιόπιστες πληροφορίες καθώς και αυτοπροστασία για όλους τους ψηφιακούς πολίτες.

Η ψηφιακή διαφήμιση αποτελεί βασικό μέρος των στρατηγικών σχεδίων μάρκετινγκ των περισσότερων οργανισμών και ως εκ τούτου τα παιδιά και οι νέοι πρέπει να εκπαιδεύονται για το πώς μπορούν να επηρεαστούν από αυτή την έκθεση καθώς και τις πιθανές συναισθηματικές, σωματικές και οικονομικές επιπτώσεις.

Πηγή: INHOPE